28/2/2019

Kajerødgrunden får nyt liv - 45 boliger er nu på markedet

Forleden mødte 150 op for at se og høre om at bo på Kajerødgrunden i Birkerød på den første dag, hvor 45 nye arkitekttegnede boliger blev sat til salg. Lokalplanen og byggetilladelse er på plads, og store entreprenørmaskiner er allerede i fuld gang med at grave ud til sokler.

Den 24. februar gik salget af 45 nye ejerboliger i gang på den 26.000 kvadratmeter store grund i Birkerød, som er kendt af mange som Kajerødgrunden. Kvarteret med de 45 huse får fremover navnet Grøndals Park.

”Mange har været skrevet op som interesserede i de nye huse i Birkerød, som ligger naturskønt og med kun 25 minutters kørsel til København. Derfor havde vi først 80 interesserede på besøg, som var skrevet op, og i søndags kom yderligere 150 til vores salgsudstilling på grunden,” fortæller Jesper Kristensen, direktør i REKA Gruppen. Det er REKA der - på vegne af investeringsselskabet West Coast Real Esate III A/S og Danhaus - står bag boligerne.

Engang skole – i fremtiden et nyt boligkvarter

Engang lå Kajerødskolen på grunden i Birkerød, og skoleeleverne gik til og fra skolen via en brostensbelagt allé med asketræer, som bliver bevaret for fremtiden. Boldbanen bliver til et grønt fællesareal, og så kommer der igen masser af liv på grunden.

De 45 kommende ejerboliger kommer til at være i størrelsen fra 120 til 150 kvadratmeter. Husene bliver i mørke blødstrøgne sten og er tegnet af WE Architecture, og det er Danhaus, der kommer til at opføre både dobbelthuse og rækkehuse i et og to plan. Husene forventes at være klar til indflytning i sommeren 2020.

Der bliver etableret en ny vej i kvarteret, som binder området sammen. Den kommer til at hedde Grøndalshuse.

Arkitekttegnet – fokus på høj kvalitet og nordisk stil

WE Architecture har tegnet boligerne, så de fremhæver den smukke natur, understøtter et godt fællesskab mellem beboerne og åbner sig op mod omgivelserne med grønne kiler, stier og allé.

”Boligerne bliver i høj kvalitet – både arkitektonisk, i materialevalget og med hensyn til energivenlighed,” forklarer Jesper Kristensen.

Husene er tegnet med udgangspunkt i den nordiske byggestil, og hver bolig er tilpasset landskabet, så det naturlige lys vil blive udnyttet maksimalt både ude og inde.

Julie Schmidt-Nielsen fra WE Architecture siger: ”Vi har arbejdet med arkitektur og materialer, så boligerne er afstemt med naturen og inddrager naturen. Eksempelvis er meget store vinduespartier indarbejdet, så boligerne er lyse, og vi har tegnet brede vinduesnicher indenfor i egetræ – en nordisk træsort, som går igen som gulve. Vinduesnicherne bliver udformet, så man kan sætte sig her og nyde fornemmelsen af at sidde i sin have, selv om man sidder inde.”

Julie Schmidt-Nielsen fortsætter: ”I husene får man en klar fornemmelse af egen villa samtidig med, at man får fællesskabsfølelsen fra den måde, som kvarteret er tænkt på.”

Medbestemmelse på boligens indretning

De familier, som vælger at købe en af de 45 boliger, kan få stor indflydelse på indretningen af deres kommende hjem og valg af materialer. Danhaus har gennem 40 år bygget over 10.000 boliger i ind- og udland, og dobbelthuse og rækkehuse hører til virksomhedens speciale.

”Vi vil gerne lave personlige huse, hvor man som beboer straks føler sig hjemme. Hvis man køber et af husene, mens det er på tegnebrættet, er der stor fleksibilitet. Man kan selv være med til at designe huset indvendigt og vælge materialer ud fra et stort udvalg. Med hensyn til indretning kan de kommende ejere både være medbestemmende med hensyn til antal rum, ruminddeling og placering af rum. Desuden kan de få indflydelse på valg af materialer, fx køkken, gulvbelægning, farver og terrasser,” forklarer Johannes Schmith, adm. direktør i Danhaus.

home: Husene er en mangelvare i området

Det er home i Holte, der har boligerne til salg.

”Jeg mærker stor interesse for husene i Grøndals Park. Her er både beliggenhed og husenes kvalitet og arkitektur meget attraktiv for mange mennesker. Nye huse, der ligger i et opvokset kvarter og med nærhed til alt fra stationen til børnehave, indkøb, uddannelsesinstitutioner, golfbane og grønne kiler, er ganske enkelt en mangelvare i området,” siger Carsten Kaalund fra home i Holte.

Han fortsætter: ”Jeg forventer, at det bliver et skønt og inspirerende sted at bo, fordi husene appellerer til mange. Både fordi der bliver bygget i et og to plan, men også fordi, at de fremtidige ejere kan få stor indflydelse på indretning og materialevalg. Det er sjældent og attraktivt for både den unge familie i København, som gerne vil have mere lys og luft til familien, og for ægteparret, hvor børnene er flyttet hjemmefra. Mange af dem drømmer også om en bolig med meget lidt vedligeholdelse og en let have.”

Fakta om Grøndals Park:
Børnehave / Vuggestue                0,3 km.
Skole                                           1,5 km.
Kulturcenter                                 1,3 km.
Indkøb (Føtex)                              1,6 km.
Indkøb (Dagli’Brugsen)                 0,2 km.
Idrætscenter / Svømmehal           2,0 km.
Birkerød St. (27 min. til Kbh.)         1,3 km.
Birkerød Gymnasium                    2,0 km.
Furesø golfbane                           3,1 km.

Se mere om projektet her: https://www.reka.dk/

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:
Jesper Kristensen, direktør i REKA Gruppen, tlf.: 40 10 59 33, mail:
jk@reka.dk

Vedhæftede illustrationer kan frit benyttes: Oversigtsplan og 3D-tegninger giver et indtryk af boligernes placering og byggestilen. Der bliver tale om byggeri i høj kvalitet i den nordiske stil.